Bas Meerman



1970 born in Hilversum, The Netherlands, lives and works in Berlin, Amsterdam and Paris.
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"Es geht also nicht um realistische Tendenzen oder die Rückkehr zu einem orthodoxen Realismus, sondern um die malerische Überführung und Übersetzung einer medialen allgegenwärtigen Bilderwelt. Dabei verbinden sich individuelle, gefühlsbetonte und auch erotische Motivationen mit einer neu einsetzenden Leidenschaft für die sensuelle Malerei. ... Trotz vielfach ironischer Brechung und raffinierter Übersetzung von Fotografie in Malerei bedeutet diese Sehnsucht nach dem Gegenüber, sei es als Akt oder Porträt, auch einen Vorgang der Kommunikation. Die schnellen Bilder von Film, Fernsehen oder Fotografie werden mit Hilfe der Malerei angehalten, verlangsamt und sensuell intensiviert."
(Peter Weiermair, Malerei nach der Fotografie, in: Figuration. Rupertinum Salzburg 1999, S. 7.)

Zu einer seiner letzten Ausstellungen schrieb Bas Merman: „Ich möchte schöne, ästhetische Bilder schöpfen, mit schönen, ausgeglichenen Kompositio­nen, in schönen, bunten Farben. Das habe ich immer gemacht und das werde ich auch immer tun.“ Zweimal unterstreicht er in diesem Text, er male alles, was ihm aus dem Pinsel fließe.
Merman bezieht – nicht ohne provozierende Naivität – eine explizit malerische Position. Tatsächlich sind seine Kompositionen aus-gewogen; meist sind es wenige Farbtöne, oft Komplementärfarben, die flächig gegeneinander gesetzt werden. Zumal die Aquarelle zeigen, wie souverän der Maler sein Medium beherrscht. Mit seinem Bekenntnis zur gegen­ständlichen Malerei stellt sich Merman bewußt in eine kunsthistorische Tradition. Die Wahl der Farben, die räumliche Anordnung und bestimmte Ornamente erinnern an Matisse; auch Maler wie Edvard Munch sind in Mermans Arbeiten gegenwärtig. Einige Porträts berufen sich auf Vorbilder aus der Pop Art, andere zitieren ironisch den sozialistischen Realismus.
Eine Ausstellung Mermans in Ravenna trug den Titel „Beyond Paradise“. Die Vertreibung aus dem Paradies der Maler und den Verlust des unschuldigen Auges wendet Merman in höchst produktiver Weise. Aus einem bewußten Rückgriff auf die Tradition entwickelt er eine eigene malerische Sprache. Auf den ersten Blick wirken viele der Kompositionen plakativ; hier spiegelt sich die Schnelligkeit seiner Vorbilder aus Film und Fotografie. Bei näherer Betrachtung wird sichtbar, daß die Arbeit mit dem Pinsel, den er wie streichelnd über die Oberflächen führt, eine besondere Textur entstehen läßt. Die Pinselspuren bleiben stehen, Farben ver-schwimmen; oft werden farbige Konturen gesetzt, die die Körper und Gesichter leuchten lassen.
Auch Mermans Themen berufen sich in gewissem Sinn auf eine Tradition. Die Arbeiten, die in der L.A. Galerie gezeigt werden, entfalten eine Ikonographie erotischen Begehrens, die ihre Wurzeln in Film und Fotografie hat. Motive, Typen, Posen, Ausschnitte, Blickwinkel sind den Betrachtern aus Magazinen und Filmen vertraut. Die aggressive, sexualisierte Bildsprache der Medien ist ein unentrinnbarer Teil der Gegenwart. Sexuelles Begehren zu thematisieren bedeutet, sich mit dieser Bildsprache aus-einanderzusetzen.
Für Merman stehen auch hier malerische Fragen im Vordergrund. In seiner gemalten Welt scheint er sich nicht zu bemühen, stereotype Sichtweisen abzuschütteln. Sie wird von Idealfiguren bevölkert, die der Maler nach Belieben besitzen kann. Die Malerei erlaubt die Verwandlung des unendlich oft Gesehenen und Reproduzierten in etwas Einmaliges – ein Gemälde, eine Zeichnung oder ein Aquarell. Sie wird zum Medium einer Welt der Sehnsüchte, die durch den Pinsel direkt auf das Papier oder die Leinwand fließt. Daß der Blick kein unschuldiger und die Sprache des Begehrens eine codierte, der Gegenwart verpflichtete Sprache ist, steht sozusagen auf einem andern Blatt.



"This is not about realistic tendencies or the return to an orthodox realism, but the transfer and translation in painting of an omnipresent world of pictures conveyed by the media. Individual, emotional as well as erotic motivations combined with a revived passion for sensual painting. . . . Despite many ironic twists and a clever translation of photography into painting, this desire for the other, be it in an act or a portrait, also constitutes a communicative act. The fast pictures of the movies, television or photography are stopped, slowed down and sensually intensified by the medium of painting."
(Peter Weiermair, "Malerei nach der Fotografie." Figuration (Rupertinum Salzburg, 1999): p. 7.)

Bas Merman wrote on one of his recent exhibits: "I want to create pretty, aesthetic pictures, with pretty, even compositions, in many pretty colors. I have always done that, and I will always keep doing that." In the same context he stressed twice that he would paint whatever flowed from his brush.
Merman explicitly and not without provocative naïveté situates himself as a painter. His compositions are indeed balanced; most often he uses few shades, often complementary colors, which he sets against one another in stretches. The water-colours especially prove how brilliantly the painter masters his trade. With his declared belief in representational painting, Merman intentionally places himself in an art-historical tradition. His choice of colors, allocation of objects as well as certain ornaments remind one of Matisse; artists like Edvard Munch are also present in Merman's works. Some of the portraits are modeled on pop art, while others ironically refer to Socialist realism.
One of Merman's exhibitions in Ravenna was titled Beyond Paradise. Merman turns around the expulsion from the painter's paradise and the loss of the innocent eye, as it were, in a highly productive way. Deliberately reverting to tradition he develops his own voice as a painter. At first sight, many of his compositions seem all too obvious, reflecting their short-lived models from film and photography. A closer look, however, reveals a remarkable texture that Merman creates by stroking the surface with his brush in a special, almost caressing fashion. The brush thus leaves traces, and the colors blur; in many cases, colored contours stand out and make the bodies and faces glow.
Merman's topics are traditional in a sense, too. The works shown at L. A. Galerie unfold an iconography of erotic desire rooted in film and photography. The motifs, types, poses, details and angles are all familiar from movies and magazines. Today, one can hardly get away from that aggressive, sexualized picture-language in the media. To pick out sexual desire as a central theme means to deal with that type of language.
Merman's main interest, however, is in artistic questions. In his painted world he apparently does not try to rid himself of stereotypical viewpoints. The painter peoples his world with ideal figures and holds them as he pleases. Painting allows the transition of that which has been seen and reproduced over and over again into something unique, be it a painting, a drawing or a water-colour. It becomes the medium of a world of longing, a world that pours out directly from the brush onto the paper or canvas. That the viewer, however, is not innocent, that the language of desire is coded and committed to the here and now, is another story.
Bas Meerman: Tiergarten, 2009, oil on canvas, 165 x 130 cm
Bas Meerman - Tiergarten, 2009, oil on canvas
165 x 130 cm


Mélancholie, 2009, oil on canvas, 100 x 150 cm
Bas Meerman - Mélancholie, 2009, oil on canvas, 100 x 150 cm


His Hands (Right), 2009, oil on canvas, 40 x 60 cm
Bas Meerman - His Hands (Right), 2009, oil on canvas, 40 x 60 cm


His Hands (Left), 2009, oil on canvas, 40 x 60 cm
Bas Meerman - His Hands (Left), 2009, oil on canvas, 40 x 60 cm


The Sudent, 2009, oil on canvas, 130 x 190 cm
Bas Meerman - The Sudent, 2009, oil on canvas, 130 x 190 cm


White Laundry, 2009, oil on canvas, 130 x 165 cm
Bas Meerman - White Laundry, 2009, oil on canvas, 130 x 165 cm


Bien Monté (II), 2009, oil on canvas, 40 x 60 cm
Bas Meerman - Bien Monté (II), 2009, oil on canvas, 40 x 60 cm


Au coeur du Vert, 2007, approx 220 x 150 cm,  oil on canvas
Bas Meerman - Au Coeur du Vert, 2007,
approx 220 x 150 cm, oil on canvas


Gil, 2007, approx 100 x 70 cm, oil on canvas
Bas Meerman - Gil, 2007,
approx 100 x 70 cm, oil on canvas


Just a Gigolo, 2006, 130 x 190 cm, oil on canvas
Bas Meerman - Just a Gigolo, 2006, 130 x 190 cm, oil on canvas


Paysage Francais (Babou), 2005, 100 x 150 cm,oil on canvas
Bas Meerman - Paysage Francais (Babou), 2005,
100 x 150 cm,oil on canvas


Paysage Fancais (Buttes Chaumont), 2005, 190 x 130 cm, oil on canvas
Bas Meerman - Paysage Fancais (Buttes Chaumont), 2005, 190 x 130 cm, oil on canvas


Pompier, 2006, 150 x 100 cm, acrylic on canvas
Bas Meerman - Pompier,
2006, 150 x 100 cm, acrylic on canvas


Stillleben, 2006, 70 x 100 cm, acrylic on canvas
Bas Meerman - Stillleben, 2006, 70 x 100 cm, acrylic on canvas


Nature Mortes (apples) 2005, 60 x 50 cm, acrylic on canvas
Bas Meerman - Nature Mortes (Apples)
2005, 60 x 50 cm, acrylic on canvas


Die Elbe, 2006, 150 x 100 cm, acrylic on canvas
Bas Meerman - Die Elbe, 2006, 150 x 100 cm,
acrylic on canvas


Hot Arab, 2006, 150 x 100 cm, acrylic on paper
Bas Meerman - Hot Arab, 2006,
150 x 100 cm, acrylic on paper


Local Gorilla, 2006, 70 x 100 cm, acryilic on paper
Bas Meerman - Local Gorilla, 2006, 70 x 100 cm, acryilic on paper


Miss Crawford and Miss Hinefleaar, 2006, 150 x 100 cm, acrylic on paper
Bas Meerman - Miss Crawford and Miss Hinefleaar,
2006, 150 x 100 cm, acrylic on paper


Henrietta, 2005, 53 x 35 cm, acrylic on paper
Bas Meerman - Henrietta,
2005, 53 x 35 cm, acrylic on paper


Bordel (parloir), 2005, 150 x 100 cm, aquarell
Bas Meerman - Bordel (Parloir),
2005, 150 x 100 cm, aquarell


Handtuch, 2005, 150 x 100 cm, aquarell
Bas Meerman - Handtuch,
2005, 150 x 100 cm, aquarell


Bordel (lit), 2005, 122 x 151 cm, mixed media on paper
Bas Meerman - Bordel (Lit), 2005, 122 x 151 cm, mixed media on paper


Croix, 2005, 150 x 101 cm, mixed media on paper
Bas Meerman - Croix,
2005, 150 x 101 cm, mixed media on paper


Abdul, 2003, 100 x 70 cm, watercolor on paperr
Bas Meerman - Abdul, 2003, 100 x 70 cm,
watercolor on paper


Anna and Anna II, 2003, 100 x 70 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Anna and Anna II,
2003, 100 x 70 cm, watercolor on paper


Character, 2003, 100 x 70 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Character,
2003, 100 x 70 cm, watercolor on paper


Das GenieII , 2003, 70 x 100 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Das Genie (II) , 2003, 70 x 100 cm, watercolor on paper


Ohne Titel V, 2003, 70 x 100 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Ohne Titel V, 2003, 70 x 100 cm, watercolor on paper


Loveboat, 2007, 120 x 87 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Loveboat,
2007, 120 x 87 cm, watercolor on paper


Tulpen (geel), 2006, 70   x100 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Tulpen (geel), 2006, 70 x100 cm, watercolor on paper


Tulpen (rood), 2006, 70 x 100 cm, watercolor on paper
Bas Meerman - Tulpen (rood), 2006, 70 x 100 cm, watercolor on paper


Winterlandschaft, 2004,  220 x 150 cm, oil on canvas
Bas Meerman - Winterlandschaft,
2004, 220 x 150 cm, oil on canvas


Untitled, 2003, 100 x 150 cm, oil on canvas
Bas Meerman - Untitled, 2003, 100 x 150 cm, oil on canvas


Das Böse, 1999, 160 x 220 cm,  oil on canvas
Bas Meerman - Das Böse, 1999, 160 x 220 cm, oil on canvas


Das Genie (50 Jahre Einsamkeit), 2003, 150 x 220 cm,  oil on canvas
Bas Meerman - Das Genie (50 Jahre Einsamkeit),
2003, 150 x 220 cm, oil on canvas


Desire (for Blathus), 2001, approx 160 x 20 cm,  oil on canvas
Bas Meerman - Desire (for Blathus), 2001, approx 160 x 20 cm, oil on canvas


Latin Lover II, 2003, 220 x 150 cm,  oil on canvas
Bas Meerman - Latin Lover II,
2003, 220 x 150 cm, oil on canvas